Városlista
2025. június 21, szombat - Alajos

Hírek

2018. Augusztus 02. 11:35, csütörtök | Helyi
Forrás: Arany-Tóth Attila közönségkapcsolati munkatárs Emlékpont

Régészek is dolgoznak a tram-train belterületi vonalán

Régészek is dolgoznak a tram-train belterületi vonalán

A hódmezővásárhelyi Tornyai János Múzeum munkatársai végzik a tram-train építése során a nyomvonal és a kapcsolódó közműkiváltások földmunkáinak régészeti megfigyelését.

A szakemberek szerdán a Bajcsy-Zsilinszky utcai főpálya vonalán folytattak régészeti és geológiai célú fúrásos mintavételes kutatást.


– Nagyon kevés adatunk van Hódmezővásárhely középkori múltjáról – mondta a helyszínen Csányi Viktor, a Tornyai János Múzeum régésze –, így már a tram-train első terveinél felmerült, hogy adatokat szerezzünk a területről, a villamos-vasút nyomvonaláról, amely a város tizennyolcadik századi újratelepülése utáni időszakban is útként funkcionált. Ezt igazolták az első próbafúrások, amelyek valószínűsítették, hogy a nyomvonal alatt nincsenek legújabbkori épített emlékek.

A munka során a régészek a készülő pálya alatti területet megszondázzák, hogy az esetleg felmerülő adatokat rögzíthessék. Korábban vizsgálatokra került sor a Népkert és a Nagyállomás környékén is, amelyekről Csányi Viktor elmondta: az előbbi területen Árpád-kori, míg utóbbi helyszínen Anjou-kori település nyomait találták, s mindez azt erősítette meg, hogy a susáni vasúti pályaudvar környékén egy középkori település magja volt, amely azonban még a török kor kezdete előtt elsorvadt. Lakott volt viszont a török időkben a Kálvin tér és a buszpályaudvar környéke, amelyet a Nagyállomással a mai Bajcsy-Zsilinszky utca köt össze, ahol most a próbakutatások folynak.

A régész és geológus szakemberek tízméterenként engedik földbe benzinmotorral meghajtott fúrójukat, amellyel a jelenlegi aszfalt szintje alatt közel kétméteres mélységből hoz a felszínre mintákat. Ezeket dokumentálják és lefotózzák, s így hozzák létre a terület lineáris metszetét.

– A régészeti munka nem fogja a tram-train beruházását hátráltatni – szögezte le Csányi Viktor, rámutatva, hogy az eddig az építés során elvégzett földmunkák nem utaltak nagyobb leletmennyiségre, viszont a most megszerzett adatok segítik a szakembereket abban, hogy Hódmezővásárhely mai belvárosának területéről minél pontosabb képet rajzolhassanak.

Ezek érdekelhetnek még

2025. Június 20. 07:36, péntek | Külföld

Parajd - Újabb beomlások nyomán ismét sós víz került a Korond-patakba

A vízzel elárasztott parajdi sóbánya régi részlegénél csütörtök hajnalban történt újabb beomlások nyomán ismét sós víz került a Korond-patakba, növelve annak sótartartalmát

2025. Június 20. 07:35, péntek | Belföld

Agrometeorológia: egyre súlyosabb a mezőgazdasági aszály

Egyre súlyosabb a mezőgazdasági aszály az országban és a következő 8-10 napban sem várható számottevő csapadék; egyre inkább felsejlik a 2022-es történelmi aszály rémképe

2025. Június 20. 07:33, péntek | Belföld

Nyár közepéig 131 új Credobus érkezik a MÁV Személyszállítási Zrt.-hez

Nyár közepéig 131 darab új Credobus-t ad át a MÁV Személyszállítási Zrt.-nek a Kravtex-Kühne csoport. Az első járművek már forgalomba álltak a Balaton térségében

2025. Június 20. 07:32, péntek | Belföld

NGM: hat helyet javított Magyarország az IMD nemzetközi versenyképességi ranglistáján

Magyarország hat helyet előrelépve a 48. lett a svájci IMD intézet legfrissebb nemzetközi versenyképességi ranglistáján.