Hírek
2021. November 09. 15:27, kedd |
Helyi
Forrás: MÁV Magyar Államvasutak Zrt. Kommunikációs Igazgatóság
Elindult a vasúti egyeskocsi-teherfuvarozás állami támogatása
A vasúti egyeskocsi-teherfuvarozás állami támogatására vonatkozó keretszerződéseket írtak alá a sikeres pályázatot benyújtott árufuvarozó vasúti társaságok:
a CER Hungary Zrt., a GYSEV Cargo Zrt., a Floyd Zrt. és a Rail Cargo Hungaria Zrt.
A támogatást az Innovációs és Technológiai Minisztérium nyújtja, folyósítását a MÁV Zrt. továbbtámogatóként végzi. A következő öt évben összesen több mint 26 milliárd forintos állami hozzájárulás javítja a környezetkímélő vasúti teherfuvarozás versenyképességét. A szolgáltatás fenntartása közel kétezer vasutasnak biztosít hosszú távon munkahelyet, hozzájárul a vasúti pályakapacitás jobb kihasználtságához is, évente mintegy 400 ezer kamiontól mentesíti a közutakat.
A magyar kormány döntése, valamint a támogatási program Európai Bizottság általi jóváhagyó határozata alapján az árufuvarozó vasútvállalatok az egyeskocsi-fuvarozási szolgáltatásuk fenntartása érdekében 2021-ben várhatóan 1 milliárd forint vissza nem térítendő támogatásra pályázhatnak, míg a 2022–2025 közötti időszakban a megpályázható keretösszeg évi 6,4 milliárd forint. A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület, a hazai vasúti szektor első számú szakmai érdekvédelmi szervezetének kezdeményezéseként megvalósuló egyeskocsi-teherfuvarozás állami támogatása fontos mérföldkő, aminek jóvoltából az egyszerre legfeljebb néhány kamionnyi áru mozgatását igénylő vállalkozások számára is környezetbarát alternatívát nyújt a vasút.
Schanda Tamás miniszterhelyettes, az Innovációs és Technológiai Minisztérium parlamenti és stratégiai államtitkára elmondta: „A kormányzati támogatás stabilizálja, kiszámíthatóvá teszi a területet, középtávon 2-4 százalékra becsülhető forgalomnövekedést hoz, amely a szektor GDP-termelő képességét is erősíti. A beavatkozásnak köszönhetően ezres nagyságrendben tudunk munkahelyeket megóvni. A kapacitások megőrzése elengedhetetlen ahhoz, hogy Magyarország a vasútprogramban rögzített célnak megfelelően Közép-Európa teherfuvarozási, logisztikai és elosztó központjává váljon.”

Homolya Róbert, a MÁV-Volán-csoport elnök-vezérigazgatója, a HUNGRAIL elnöke kiemelte, hogy a támogatás révén megújulhat a vasúti egyeskocsi-fuvarozás, stabilizálódhat a szegmens működése, valamint pótolhatók a fejlesztések, beruházások, ezáltal a vasút még közelebb vihető a vállalkozásokhoz. A MÁV megbízható szolgáltatóként biztosítja az infrastruktúrát, a tolatási tevékenységet és többnyire a vontatást is, valamint a vontatási villamosenergiát és a szükséges informatikai hátteret. A HUNGRAIL a továbbiakban is aktívan segíti tagvállalatait a támogatás igénybevételével kapcsolatban, javaslatokat tesz a szolgáltatási minőség javítása érdekében, és részt vesz a teljesítményméréséhez és elszámolásához szükséges informatikai rendszerek fejlesztésében.

Kovács Imre, HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület elnökségi tagja, a Rail Cargo Hungaria Igazgatóságának elnöke elmondta: „A megállapodások aláírása versenyelőnyhöz juttatja a magyar nemzetgazdaságot azon országokéval szemben, amelyek nem segítik a vasúti egyes kocsi fuvarozás fenntartását. Az árufuvarozó vasútvállalatok ezzel a vasútlogisztikai megoldással végzik a magyar vállalatok olyan termékeinek exportfuvarozását, amelyek közúti szállítását több európai ország hatóságai nem engedélyezik.

A ma aláírt megállapodások közelebb hozzák a klímacélok elérését is, mivel a fenntartható és tiszta vasúti egyes kocsi fuvarozás évente százezernyi kamion közúti közlekedését váltja ki, amivel megakadályozza üvegházhatású gázok kibocsátását és csökkenti a közlekedésbiztonsági kockázatokat” – emelte ki a Kovács Imre.
Az egyeskocsi-fuvarozás során az áru akár egyetlen vasúti kocsiban útnak indítható, iparvágányon közvetlenül a vállalkozások telephelyeiről is. Ezek az egyes kocsik egy gyűjtőpályaudvarra érkeznek, ahol a célállomásuk szerint állítják be őket irányvonatokba. Az irányvonatokkal egy célközeli gyűjtőpályaudvarra juttatott egyes kocsik a végső célállomásuk szerinti szerelvényekbe sorakoztatják, és így jutnak el a végállomásukra. A számos előnyt kínáló, bármilyen áru szállítására alkalmas egyeskocsi-szolgáltatás nemzetgazdasági szempontból nélkülözhetetlen. Fenntartását az állami támogatás teszi lehetővé, amely továbbra is biztosítja 700 magyar vállalat, köztük stratégiai nagyüzemek, kis- és középvállalkozások alapanyagellátását és termékeik piacra juttatását.
Bizonyos anyagok, illetve termékek közúti fuvarozását több európai ország hatóságai nem engedélyezik, ezért számos exportra termelő magyar vállalat esetében az egyeskocsi-fuvarozás jelenti az egyedüli megoldást az exportra. Az érintett vasútvállalatok egyeskocsi-fuvarozása biztonságos feltételeket teremt ahhoz, hogy a jövőben is kockázatmentesen továbbítsanak rendeltetési helyükre évi 2,3 millió tonna veszélyes árut.
A szolgáltatás fenntartása közel 2000 vasutasnak biztosít hosszútávon munkahelyet, és hozzájárul a vasúti pályakapacitás jobb kihasználtságához is.

Az árufuvarozó vasútvállatok számára a támogatás a szolgáltatás nyújtásához szükséges munkavállalói létszám megőrzését, a közúti fuvarozással szembeni versenyhátrány csökkentését és az ügyfélkiszolgálás rugalmasságának növelését is jelenti.
Az egyeskocsi-fuvarozás fenntartását az Európai Unió is szorgalmazza, hiszen a támogatások nélkül esélytelen megvalósítani azon célkitűzést, miszerint a 300 kilométernél nagyobb távolságra történő árutovábbítás esetén a vasúti fuvarozás részaránya 2030-ig elérje a 30 százalékot, 2050-ig pedig az 50 százalékot. Az évi 10-12 millió tonna volumenű, 1500 millió árutonna-kilométer éves fuvarteljesítményű egyeskocsi-teherfuvarozás támogatásának idei bevezetése nélkül akár évi 400 ezer teherautó forgalma zúdulhatott volna a magyar közutakra.
A vasúti árufuvarozás széndioxid-kibocsátása egységnyi szállítási teljesítményre vetítve hetede a közúti szállításnak, valamint a vasúti fuvarozás jóvoltából csökkenthető a zajterhelés is, illetve megelőzhetők a torlódások, csökkenthetők a balesetek és azok járulékos költségei.
Ezek érdekelhetnek még
2025. December 12. 10:38, péntek | Helyi
Két generáció, egy szenvedély: A Mihalik-bajnokcsalád
Ismerjük meg Mihalik Mirát, a még csak tizenhét éves autóversenyzőt.
2025. December 13. 07:10, szombat | Bulvár
Leprás megbetegedést igazoltak Kolozsváron egy ázsiai nőnél
Leprás megbetegedést igazoltak Kolozsváron egy ázsiai fiatal nőnél, további három lepragyanús társa pedig még megfigyelés alatt áll - közölte pénteken a Maszol.ro kolozsvári hírportál.
2025. December 13. 07:10, szombat | Külföld
Ukrajnai háború - Az Európai Unió tartósan befagyasztja az orosz állami vagyont
Az uniós tagállamok kormányait tömörítő Tanács úgy döntött, hogy meghatározatlan időre megtiltja az EU területén befagyasztott, az Orosz Központi Bankhoz tartozó eszközök Oroszországba történő visszautalását
2025. December 13. 07:09, szombat | Belföld
NAV: év végéig érdemes a kisvállalati adót választani
Jövőre még több cég választhatja a kisvállalati adót (kiva), ugyanis megduplázódik a belépési határ.
