Városlista
2025. június 20, péntek - Rafael

Hírek

2023. Június 06. 10:29, kedd | Helyi
Forrás: Novák Zsombor

A hegymászás lábnyoma nem csak egy lábnyom a hóban

A hegymászás lábnyoma nem csak egy lábnyom a hóban

Suhajda Szilárd tragédiájának nyomán az elmúlt napokban rengeteg cikk foglalkozott a hegymászást övező tényekkel és problémákkal.

Ilyen kérdés, amely ráadásul egyre megkerülhetetlenebbé válik, hogy milyen környezeti hatásai vannak a Föld néhány legérintetlenebb régióját célzó mászásoknak. Összegyűjtöttük, milyen ma a fenntarthatóság és a hegymászás kapcsolata.

Az 1980-as évek közepétől jelentek meg egyre nagyobb számban a magashegyi turisták a Himalájában. Ők a lehető legtöbb segítséggel igyekeznek meghódítani a csúcsokat, ma pedig már komoly iparág épül rájuk. Tévedés lenne őket összetéveszteni a Suhajda Szilárdhoz hasonló, elkötelezett sportemberekkel: a turisták oxigénpalackkal, néha több serpával másznak, sátraikat előre felépítik, a táborokban pedig a lehető legszélesebb körű szolgáltatásokat nyújtják számukra.

Mára kis túlzással kijelenthető, hogy akinek van erre elég pénze, gond nélkül „felvitetheti” magát a világ tetejére. A leginkább kiépültnek a turistaipar szempontjából épp a Mount Everest számít, melynek csúcsára a Nepáli Turisztikai Hivatal szerint csak ebben a szezonban közel ötszázan jutottak fel. Többen, mint valaha. Ez pedig olyan tömegjelenetekhez vezet néha a hegyen, mely már nagyon távol áll attól a romantikus képtől, ami sokunk fejében él az elemekkel magányosan harcoló hegymászók küzdelméről. És ennek persze borzasztó környezeti költsége van.

  • Az Everest már nem egy vadonban megélt élmény. Ez egy McDonald’s-élmény.

– idézi Graham Hoyland filmrendező hegymászót egy tibeti turisztikai portál cikke.

A hegymászás lábnyoma

A világ legmagasabban fekvő hulladéklerakója

Még az oxigénpalackos mászóknak is több hetet kell eltölteniük a hegyek magasabb régióiban épült táborokban, hogy szervezetük hozzászokjon az extrém körülményekhez, akklimatizálódjanak. A National Geographic tavalyi cikke szerint ez idő alatt minden egyes ember átlagosan körülbelül nyolc kilogramm szemetet termel, és ennek a hulladéknak a nagy része a hegyen marad. Ebbe beletartoznak az eldobott oxigénpalackok, az elhagyott sátrak, a konzervdobozok, de még az emberi ürülék is.

Eltaposott élővilág

A magashegységek élővilága törékeny, ráadásul számos bizonyíték van arra, hogy a klímaváltozás is fokozza az itteni ökoszisztéma sérülékenységét. A mászók által használt útvonalak jelentős terhelést jelenthetnek a környező területekre. Az ilyen körülmények között megélő növényzet regenerációja ráadásul sokkal hosszabb időt vesz igénybe, mint más éghajlati viszonyok mellett, így például a növények letaposása akár visszafordíthatatlan károkat is okozhat.

Az útvonalak és a táborok környékén a nagy forgalom miatt a talaj tömörödhet, amivel a növények életfeltételei lokálisan szintén ellehetetlenülhetnek. Ezért is kiemelt fontosságú, hogy a kijelölt útvonalakról és ösvényekről ne térjen le a magashegységi turista. Persze mindez 8000 méteren már nem értelmezhető, hiszen ott növényzetet már aligha találunk, de néhány ezer méterrel lejjebb komoly környezetvédelmi problémát jelent.

Mikroműanyag mindannyiunk fölött

A mikroműanyag-szennyezés világszerte komoly problémát jelent, potenciálisan súlyos egészségügyi problémákat okozhat, és az élővilágot is fenyegeti. Ráadásul már a világ legmagasabb hegye sem mentes az apró plasztikszemcséktől: a National Geographic 2019-es Mount Everest-expedíciója által 8440 méteres magasságban vett mintákban mutatták ki a szennyeződést. A hegyen talált mikroműanyag nagy része poliészter-, akril-, nejlon- és polipropilén-szálakból származik, így valószínűsíthetően a hegymászók ruházata és felszerelése bocsáthatta ki őket, hiszen a technikai ruhák főleg ezekből az anyagokból készülnek.

Imazászlók lobognak a több ezer méteres csúcsok között.

Több ezer kilométer repülés, néhány kilométerért cserébe

A hegymászáshoz kapcsolódó kibocsátás oroszlánrészét a hegyek lábához való eljutás adja. Egy hegymászással foglalkozó szakportál számítása szerint a London–Katmandu repülőjárat oda-vissza útja során az egy főre vetített szén-dioxid-kibocsátás nagyjából annyi, mint egy átlagos brit fogyasztó egyéves élelmiszer-vásárlásához kapcsolódó kibocsátása. A nepáli főváros a Himalája hegymászóinak legfontosabb központja.

Ez ráadásul nem csak a magashegységekben jelent problémát. Minél alacsonyabbra megyünk, a turisták értelemszerűen egyre többen vannak. A legtöbb szakportál foglalkozott már a kérdéssel, és számos ajánlást találni arról, hogyan lehet eljutni környezettudatosabban a célponthoz, esetleg hogyan lehet ellensúlyozni a képződő kibocsátást.

Mit hozhat a jövő?

Nepálban évek óta tervben van a hegymászók számának korlátozása, legalább a Mount Everest esetében. Erre eddig nem került sor, ami valahol érthető is, hiszen a mászók által megvásárolt engedélyek több millió dolláros bevételt jelentenek a kormánynak. Ráadásul a magashegyi turizmushoz kapcsolódó szolgáltatások tízezreknek teremtenek jövedelmet a térségben. Az egyre nyomasztóbb turistaáradat viszont előbb-utóbb ki fogja kényszeríteni az intézkedéseket, nem is csak azért, mert a pénzes turisták jelenléte elszennyezi a hegyet, hanem azért is, mert a nemzetközi szinten is jegyzett hegymászók többsége ma már nagy ívben elkerüli a túlzsúfolttá vált Csomolungmát.

Ezek érdekelhetnek még

2025. Június 20. 07:36, péntek | Külföld

Parajd - Újabb beomlások nyomán ismét sós víz került a Korond-patakba

A vízzel elárasztott parajdi sóbánya régi részlegénél csütörtök hajnalban történt újabb beomlások nyomán ismét sós víz került a Korond-patakba, növelve annak sótartartalmát

2025. Június 20. 07:35, péntek | Belföld

Agrometeorológia: egyre súlyosabb a mezőgazdasági aszály

Egyre súlyosabb a mezőgazdasági aszály az országban és a következő 8-10 napban sem várható számottevő csapadék; egyre inkább felsejlik a 2022-es történelmi aszály rémképe

2025. Június 20. 07:33, péntek | Belföld

Nyár közepéig 131 új Credobus érkezik a MÁV Személyszállítási Zrt.-hez

Nyár közepéig 131 darab új Credobus-t ad át a MÁV Személyszállítási Zrt.-nek a Kravtex-Kühne csoport. Az első járművek már forgalomba álltak a Balaton térségében

2025. Június 20. 07:32, péntek | Belföld

NGM: hat helyet javított Magyarország az IMD nemzetközi versenyképességi ranglistáján

Magyarország hat helyet előrelépve a 48. lett a svájci IMD intézet legfrissebb nemzetközi versenyképességi ranglistáján.